KVISTEN

Sådan tager du snakken med en ung

Kvisten

Kvisten tilbyder et dagskursus for fagpersoner beskæftiget med unge med henblik på at styrke forudsætningen for en god, åben dialog om seksualitet for at forebygge grænseoverskridende seksuel adfærd, risikoadfærd, byttelignende relationer og usunde mønstre hos unge. 

Kontakt Anette Crone Jessen på anette@kvistene.dk eller tlf.: 61 66 72 57 for info om kurset

Der kan være mange forskellige grunde til at have sex, men ofte vil motiverne – både for unge og voksne – handle om at søge fysisk nydelse, udtrykke ømhed og kærlighed, at gøre sit parforhold dybere, at eksperimentere og lege eller simpelthen fordi muligheden opstår og hormonerne får overtaget. 

Seksualitet er individuelt  – og forskellig i forskellige livsfaser

Dog er der stadig nogle ting der går igen, når forskningen kigger på Hvorfor vi har sex, nemlig de 6 R’er:

Relation – forholdet mennesker imellem

Respekt – udforskning af egne og andres grænser

Rekreation – kilde til velvære, nysgerrighed og leg

Relaksation – reduktion af fysisk og psykisk stress

Rehabilitering – parforholdsmæssig konfliktløsning

Reproduktion – led i forplantningen

Når man skal tage snakken med en ung om f.eks. grænsesøgende seksualitet eller grænseoverskridende oplevelser, så er det vigtigt at forstå hvilke grunde der ligger bag adfærden – altså hvorfor søger den unge lige præcis den type af seksualitet eller hvorfor bliver sex brugt på lige den måde. 

Dilemma

Du får, som fagprofessionel i dit arbejde med unge, kendskab til, at Nanna på 16 år har oprettet en profil på Sugardaters.dk. Hendes veninder fortæller, at hun den kommende lørdag har en aftale med en mand på 28 år. 

Overvej følgende

  • Kan Nannas adfærd betragtes som alderssvarende og en naturlig sund nysgerrighed og interesse?
  • Vækker denne viden bekymring hos dig, og hvordan vil du reagere?
  • Overvej hvordan du evt. vil indlede en samtale med Nanna, og hvorvidt du vil og skal inddrage forældrene? 
  • Hvordan kan du sikre, at Nanna oplever sig godt tilpas i samtalen, oplever sig forstået og anerkendt i hendes seksuelle nysgerrighed og behov?
  • Hvilke motiver og behov kan ligge bag Nannas handling, og hvordan vil du afdække disse? 

Vær opmærksom på dine barrierer

Når man som fagperson tager snakken med den unge, så er det vigtigt at være opmærksom på egne holdninger om seksualitet. Det kan f.eks. være hvis man har svært ved at tro på det som den unge fortæller (benægtelse), måske prøver man at normalisere det som noget alle unge gør (normalisering), måske prøver man at kaste det hen, fordi det jo “kunne være værre” (bagatellisering). 

Sidst, men ikke mindst, så er der risiko for at man enten nedvurderer sin egen evne til at afhjælpe situationen; jeg kan ikke gøre noget (hjælpeløshed), eller i den modsatte ende, at man overreagerer; vi må straks gøre noget (dramatisering). 

Som fagperson er du nødt til at være opmærksom på din reaktion, og ligeledes være nysgerrig på hvordan disse kan stå i vejen for en fornuftig samtale.

Gør du det, du tror – du gør?

Og hvordan sætter man så rammen for en god samtale? Hvis du først er opmærksom på dine egne holdninger, og hvordan de kan påvirke dit møde med den unge, så er du allerede et godt stykke ad vejen. Alligevel er der nogle ting, som du har ansvaret for:

  • Skab et trygt og tillidsfuldt rum: Sørg for at stedet hvor samtalen bliver afholdt, er et sted hvor den unge kan føle sig tryg og passet på. I skal kunne tale sammen uforstyrret. Bemærk at et trygt rum for den unge ikke nødvendigvis er et lille behandlingslokale med to stole overfor hinanden. Måske er det et sted med en sofa? Måske er det en gåtur? Måske er det på den unges værelse, hvis I er på et bosted? Måske er det i en park eller have?
  • Tag initiativ til samtalen: Vis den unge at det er naturligt at tale om seksualitet og sexliv. Fordi det kan være svært at åbne for snakken, så kan du, med fordel, øve en række indledende sætninger, som kan kickstarte samtalen. Du kan også have noget informationsmateriale om seksualitet og sexliv med dig, som du kan tage udgangspunkt i. Vær opmærksom på at den unge måske synes at det er akavet at skulle kigge i en brochure, så udvælg dit materiale med omhu. 
  • Respekter den unges og dine egne grænser: Selvom I taler om seksualitet og sexliv, så kan der stadig være dele som er svære at tale om. Det er helt okay, og det er vigtigt at begge jeres grænser bliver respekteret. Som fagperson skal du ikke dele dine egne erfaringer, men venligt vejlede den unge til at dele sine erfaringer, oplevelser, følelser og tanker. Det kan også betyde at det nogle gange er nødvendigt at tale rundt om en situation eller oplevelse, hvis den har været ubehagelig; hvad følte den unge, hvordan føles det i kroppen at fortælle om, hvad ville vedkommende gøre hvis det skete for en veninde, hvilke tanker er forbundet med minderne om oplevelsen, mm. 

Eksempler på indledende sætninger

Her følger en række eksempler på sætninger som kan bruges til at åbne eller indlede en samtale: 

  • Generalisering:  ”Jeg ved fra andre unge, at sex og seksualitet kan være svært – og at nogen er kommet i seksuelle situationer, som ikke var rart for dem. “Er det også noget, som du har oplevet?”
  • Åbne spørgsmål: ”Har du hørt om sugardating før? Har du selv erfaring med sugardating? Hvorfor tror du, at nogen unge vælger at arrangere sig i sugardating? Hvad er dine tanker om sugardating?”
  • Lukkede spørgsmål: ”Har du været I situationer, hvor du synes, at det var svært at sige ja eller nej til sex?”
  • Cirkulære spørgsmål: ”Jeg vil hører, om du har oplevet, at du har haft sex for at fx opmærksomhed, nærvær, omsorg eller penge, gaver alle andre goder? – Og evt. hvordan du har det med det?”
  • Metakommunikation: ”Jeg oplever, at vi taler forbi hinanden?”, ”Hvordan kan jeg forstå dig bedre?”                                               

Få hjælp til at tage samtalen

Kvisten tilbyder kurser for fagpersoner beskæftiget med unge med henblik på at styrke forudsætningen for en god, åben dialog om seksualitet for at forebygge grænseoverskridende seksuel adfærd, risikoadfærd, byttelignende relationer og usunde mønstre hos unge. Denne artikel er skrevet på baggrund af kursets indhold.

På programmet vil blandt andet være en introduktion til:

  • den professionelle samtale om seksualitet
  •  lovgivningen
  • unges motiv og behov for sex som del af i et senmoderne samfund
  • konsekvenser og skadevirkningen ved byttedating/sugardating
  •  vigtigheden af grænsesætning.

Relateret indhold

overlay-stories
couple-802062_1280
Her får du 5 gode råd til hvordan du kan træne grænsesætning. Skrevet af Reden Ung
overlay-stories
Emotional intelligence, balance emotion control feeling between work stressed or sadness and happy lifestyle concept, mindful calm woman using her hand to balance smile and sad face.
Læs om alle de tanker der kommer i forbindelse med studiestart. Skrevet af Reden Ung
overlay-stories
handcuffs-2580300_1280
Læs Majas historie om at opleve grooming
Svar på nogle få spørgsmål, så vi kan vise dig skræddersyet indhold, som passer til dig.
Når vi siger "Grænser", handler det om din evne til at mærke efter, hvad der føles rart og ikke rart. Nogle gange ved man hvad man kan lide, andre gange kan det være svært at mærke.
Vores test gemmer ikke noget om dig specifikt. Din mobil vil måske kunne huske dine svar, men du kan selv nulstille svarene under "Resultat"-knappen efter testen.
Spørgsmål 1 af 7
Vi starter let
Hvor gammel er du?
Spørgsmål 2 af 7
Hvilket køn identificerer du dig med?
Spørgsmål 3 af 7
Er du seksuelt aktiv?
Lidt personligt, men vigtigt for at kunne vise dig de rette artikler.
Spørgsmål 4 af 7
Føler du dig tryg ved at sætte ord på dine grænser overfor den person du er sammen med?
Kunne være en kæreste eller en tilbagevendende flirt
Spørgsmål 5 af 7
Hvis du nu tænker lidt efter ...
Er du nogensinde blevet presset til at overskride dine seksuelle grænser?
Spørgsmål 6 af 7
Har du prøvet at gøre noget seksuelt eller dele noget intimt indhold for at få noget i bytte?
... det kunne fx være penge, opmærksomhed, gaver eller oplevelser.
Spørgsmål 7 af 7
Sidste spørgsmål:
Der findes flere måder, hvor du kan få gratis råd eller støtte. Hvis det skulle være, hvilken slags ville du så være mest interesseret i?