Sådan forstår du unges brug af sociale medier i forhold til udveksling af intimitet
Skrevet af Pernille Ballisager fra Center for Digital Pædagogik
Sociale medier er en central del af unges hverdag. Platforme som Instagram, Snapchat og TikTok giver unge mulighed for at dele, kommunikere og udtrykke sig selv på måder, der tidligere ikke var mulige. For mange unge er sociale medier en kilde til underholdning, socialt samvær og relationsudvikling, men brugen kan også føre til forskellige udfordringer, især når det kommer til grænsesætning og intimitet.
Hvordan bruger unge sociale medier?
For de fleste unge er sociale medier en vigtig og central del af deres fællesskaber og deres relationer. Mange er en del af forskellige grupper, både med meget nære, lokale relationer eller skolefællesskaber, men det kan også være interessefællesskaber med personer fra hele landet, endda verden. De unge bruger medierne til at dele indhold som billeder, beskeder, reels og memes, der ofte afspejler deres interesser, følelser og identitet, men det kan også blot være afspejlinger af deres hverdag eller fælles oplevelser sammen.
For mange bliver denne kommunikationsform en måde at styrke deres relationer med hinanden på, og en måde at være en del af fællesskaber på.
Medierne som social valuta og eksperimentarium
Medierne kan også blive brugt som en måde at få anerkendelse på, at udforske og eksperimentere med ens identitet eller iscenesætte sig selv. Likes, kommentarer og antal følgere kan blive betragtet som en kvantitativ målestok for ens popularitet, og kan ses som en form for social valuta.
Dette kan sætte et pres på mange, da andres vurderinger af en bliver afgørende for den måde, man vurderer sit eget værd på.
Samtidig tilbyder medierne ofte både anonymitet og distance, som kan understøtte et digitalt eksperimentarium med sig selv, sin identitet og hvordan man virker på andre mennesker. Dette kan være en naturlig og vigtig del af ens identitetsudvikling som ung, ligesom det kan gøre det lettere for nogle at dele mere private og intime sider af sig selv.
I nogle tilfælde kan det være en naturlig del af en relation med fx en kæreste eller flirt, mens det i andre tilfælde kan det være en måde, hvor man langsomt overskrider egne grænser, uden selv at lægge mærke til det pga. den distance, der er.
Salg af intimitet: En voksende problematik
Med fremkomsten af platforme som OnlyFans og Patreon, hvor brugere kan tjene penge på at dele eksklusivt indhold, er der opstået en ny mulighed for at sælge intimitet, som både føles og opleves anderledes end fx prostitution eller sugardating relationer.
Dette indhold kan spænde fra personlige fortællinger og billeder til decideret intime og seksuelle billeder og videoer. På platformen OnlyFans bliver denne mulighed præsenteret som en måde at have kontrol over egen krop og indhold.
Mange unge kan have en oplevelse af, at sociale medier er et uforpligtende og flygtigt rum.
Det sker også på de almindelige sociale medier
Men det er ikke kun på disse særlige platforme, at unge kan blive præsenteret for muligheden for at sælge intimitet og intimt indhold. Mange unge har oplevet at blive kontaktet uopfordret på platforme, de bruger i deres hverdag, såsom Snapchat, TikTok og Instagram. Her kan de blive spurgt af fremmede brugere, om de vil dele intime billeder eller videoer af dem selv mod betaling. Handlen kan ske på få minutter, hvor den unge kan sende et billede på Snapchat, der forsvinder igen efter få sekunder, og til gengæld få en mobilepay-overførsel lige efter.
For nogle unge kan dette være en nem måde at tjene nogle hurtige penge på. For andre unge handler det ikke om penge, men om anerkendelse, bekræftelse og at føle sig begæret, og på den måde bliver det ikke betragtet som en handel, men nærmere en udveksling eller en byttehandel.
Den svære grænsesætning
Mange unge kan have en oplevelse af, at sociale medier er et uforpligtende og flygtigt rum. Indhold på Snapchat forsvinder efter kort tid, det er blevet sendt, på Instagram kan man kontrollere, hvem der ser ens opslag, og man kan oprette anonyme profiler og udgive sig for at være en anden.
Dette kan give en falsk følelse af sikkerhed og anonymitet, som gør det lettere for nogle unge at dele indhold, de måske ellers ville holde privat. For mange unge kan hastigheden og flygtigheden online udfordre deres konsekvensberegning. Det kan være svært at gennemskue hvilke konsekvenser delinger og udvekslinger kan have. Særligt hvis hurtige penge lokker, eller følelsen af at blive set og bekræftet mangler i hverdagen, men bliver tilbudt nu og her online.
Derfor kan en udveksling af intimitet og sex som foregår online, gøre det sværere at mærke egne grænser, samt sætte eller fastholde dem, hvilket kan føre til, at de bliver overskredet enten med det samme eller over tid, efterhånden som grænsen rykkes.
Hvordan kan man støtte unge i at sætte grænser?
Det er afgørende, at de unge bliver støttet i at mærke deres grænser og sætte dem. Også online. Derfor er det vigtigt, at der er voksne omkring den unge, som taler med dem om deres onlineliv, er nysgerrige på, hvad de bruger de sociale medier til, og hjælper dem med at navigere i de muligheder, medierne kan tilbyde.
3 vigtige opmærksomheder
- Nysgerrighed på den unges brug: Prøv så vidt muligt ikke at være fordømmende overfor den unges brug af sociale medier, men spørg nysgerrigt ind til, hvad de bruger det til, hvem de følger, hvorfor osv.. Vær opmærksom på, hvordan du taler om sociale medier foran den unge. Det er svært at åbne sig op om sårbare emner, hvis man frygter at blive mødt med fordomme.
- Undersøg og tilpas medierne sammen: Det er vigtigt, at de unge har sat indstillinger til, der så vidt muligt kan beskytte dem, så fx fremmede brugere ikke kan kontakte dem på Snapchat. Selvom billeder forsvinder på Snapchat, kan der altid tages screenshots. Det er vigtigt at have de samtaler med de unge, så de ikke oplever en falsk tryghed og sikkerhed på medierne.
- Den unges behov: De problematikker, der kan være ved handel og udveksling på medierne, handler ikke kun om de muligheder, medierne tilbyder, men i ligeså høj grad de behov, den unge har. Hvis den unge viser interesse i udveksling eller bytte af intimitet, er det vigtigt at være nysgerrig på, hvad det er for nogle behov den unge har. Er det måske mangel på bekræftelse? Handler det om økonomi? Eller er det spændingen, der virker tiltrækkende? Uanset behovet, kan en undersøgelse være med til at understøtte dialogen om mulige alternative strategier
Har I brug for mere viden om unges digitale liv?
I kan booke et oplæg til enten en medarbejdergruppe eller hele arbejdspladsen ved Center for Digital Pædagogik. Skriv til info@cfdp.dk med en beskrivelse af hvad I ønsker mere viden om i forhold til unges digitale liv.
Har du brug for en guide til at starte samtalen?
Kvisten har skrevet en kort vejledning til hvordan du kan få god, åben dialog om seksualitet for at forebygge grænseoverskridende seksuel adfærd, risikoadfærd, byttelignende relationer og usunde mønstre hos unge.